Inför Melodifestivalen

Schlagerfebern stiger hos den svenska befolkningen inför lördagens final. Dock tycker jag att det har gått lite långt när de börjar smutskasta varandra. Själv tycker jag att startfältet i årets deltävlingar har varit aningen svagt. Inte med svaga artister, men med svaga låtar. Även om Carola är den självklara favoriten hos de flesta tycker jag att startfältet känns ganska jämt.

Linda Bengtzing, BWO, Carola, Andreas Johnsson och Magnus Carlsson har varit favoriter i sina deltävlingar, och jag tror också att det är mellan dessa det kommer att stå. Björn Kellmans låt är lite franskt småmysig, men inte direkt en vinnarlåt. Trots att jag gillar Bluegrass har Rednex aldrig varit någon favorit hos mig, och speciellt inte i Melodifestivalen. Årets startfält är bredare genremässigt, men jag tror inte att vi har kommit så långt att the Poodles får representera Sverige i Aten. Magnus Bäcklund är lite av ett frågetecken för mig. Jag vet inte riktigt var jag ska placera honom. Musiken skulle lika gärna komma från en Nordman låt, medan vissa delar av låten faktiskt har ganska mycket schlager i sig. Kiki Danielssons låt är en klassisk schlagerlåt, men att hon skulle stå som vinnare är antagligen ganska osannolikt.

Oavsett hur det går tror jag att många, ja nästan de flesta, låtarna är självklara radiohits.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback